راهنمای خرید کیس کامپیوتر
نوشته شده توسط : ساحل

راهنمای خرید کیس کامپیوتر
فصل هشتم

مقدمه:

در پیوستگی سری مقالات راهنمای خرید قطعات کامپیوتر، امروز هدف داریم در وبلاگ آسارایان، راهنمای خرید کیس (case) را به شما ارائه کنیم. کیس یکی از مهم ترین اجزای رایانه است که گران بها ترین و اصلی ترین اجزای کامپیوتر نظیر مادربورد، CPU، رم، هارد دیسک، درایوها و... در آن قرار داده می شود. در پیوستگی با تارنگار آسارایان همراه باشید.

استفاده از کیس چه اهمیتی دارد؟
برای استفاده از کیس رایانه دلایل متعددی وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم. اصلی ترین دلیل، حفاظت از قطعات رایانه است و دلیل دیگر نیز می تواند جلوگیری از نشستن یکتا و غبار و یا ریخته شدن مایعات بر روی قطعات مهم و گران قیمت کامپیوتر باشد. احد دیگر از دلایل استفاده از کیس این است که فن تعبیه شده درون کیس بتواند قطعات آن را خنک نگهدارد و به این ترتیب عمر مفید قطعات افزایش پیدا کند. به همین جهت بیشتر کیس ها از جنس فلز ساخته می شوند. زیرا گرد از خواصی که فلز داراست این است که عایق حرارت نیست. همین نکته به فن تعبیه شده کمک می کند لغایت بتواند اجزای تو کیس را خنک نگهدارد و از زود مستهلک شدن آن ها بازداری کند. وانگهی در اثناء ساخت کیس ها منافذی بر روی آن تعبیه می شود لغایت گردش هوا درون کیس به راحتی رویداد افتد.

توجه به این نکته بایسته است که این منافذ که بر روی بدنه کیس ایجاد شده اند الی به بهترین حالت شدنی گردش هوا درون کیس اتفاق افتد. یکتا سایر از دلایل وجود این منافذ می تواند تفریق سروصدای تولیدی بدست فن در هنگام کار کردنش باشد. با پروا به توضیحات ارائه شد، می طاقت دریافت که ساختار کیس از اهمیت فوقانی برخوردار است و شرکت های تولیدکننده کیس باید ابعاد و اندازه کیس را مورد توجه پیمان دهند. طراحی و ساخت کیس باید به گونه ای باشد که کاربران بتوانند به راحتی آن ها را حمل کنند.

اهمیت به کارگیری کیس

انواع کیس ها
معمولاً کیس بر پای بست، مشخصات و نوع سخت افزاری که قرار است تو آن قرار گیرد و گونه سیستم خنک کننده ای که وظیفه تهویه داخل کیس را برعهده دارد، جاسازی می شود. در ضمن میزان سروصدایی که از رایانه به گوش می رسد نیز به کیس خریداری شده وابسته است و در سایز کامپیوتر نیز تأثیر بسزایی دارد. همچنین در همین امتداد به رسیدگی گونه ها کیس ها خواهیم پرداخت لغایت کاربران بتواند کیس پسندیده خویش را تعبيه نمایند.

کیس رومیزی (Desktop)
این نوع کیس ها که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای طراحی شده اند که به چهره افقی بر روی میز پیمان می گیرند.

کیس رومیزی

کیس برجی (Tower)
این نوع کیس ها نقریباً همانند به کیس های رومیزی هستند و به چهره جعبه های مکعب مستطیل طراحی شده اند. این مدل کیس ها برخلاف کیس های رومیزی به صورت عمودی بر روی میز قرار می گیرند. استفاده از این نوع کیس ها امروزه بسیار متداول است. این کیس ها در اندازه ها، ابعاد، شکل ظاهری و امکانات متنوعی طراحی و فرآوری می شوند. این نوع کیس ها خویش در سه بخش سایر بخش بندی می شوند.

کیس برجی حقیر (Mini): این نوع کیس ها به گونه ای طراحی شده اند که بیشینه برای دو درایو بزرگ که اندازه آن ها در حدود 5.25 اینچ است و دو درایو کوچک که چیزی در حدود 2.5 اینچ اندازه دارند، مکان دارد. این نوع کیس ها بسیار کهنه بوده اما امروزه نیز زیاد به ندرت شدنی است مورد کاربرد قرار بگیرند.

کیس برجی متوسط (Medium): این گونه کیس ها نیز به نوع ای طراحی و ساخته شده اند که بیشینه فضای کافی برای قرار دادن سه یا چهار درایو بزرگ و دو درایو حقیر را دارا می باشند. این گونه کیس ها امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

کیس برجی کبیر (Full): این گونه کیس ها نیز فضای کافی برای نصب بیشینه چهار یا پنج درایو کبیر را دارا هستند و همچنین چند درایو حقیر و یا درایو نوری را نیز می توان داخل آن ها جاسازی کرد.

یکی از کیس هایی که جاسازی آن ها زیاد مناسب است، کیس های برجی بزرگ هستند. این گونه کیس ها به نوع ای طراحی شده اند که فضای کافی برای قراردادن قطعات کامپیوتر را دارا هستند. برای کاربرانی که فضای کافی برای نگهداری کیس کامپیوتر را در گزین کردن ندارند، استفاده از کیس های متوسط و حقیر برای آن ها مناسب تر است. در ضمن کیسی باید باره استفاده قرار گیرد که قابلیت و فضای کافی برای بالارفتن سیستم در آینده را دارا باشد.

کیس برجی

سیستم خنک کنندگی کیس
در کیس ها محل هایی برای قرارگیری فن در نظر گرفته شده است الی به واسطه آن امکان خنک کنندگی قطعات الکترونیکی که در کیس تعبيه شده اند، هستی داشته باشد. قطعاتی مانند کارت گرافیک و پردازنده که داخل محفظه کیس و بر روی مادربورد قرار گرفته اند، در اثناء کار حرارت فرآوری می کنند. این حرارت در چهره فقدان فن برای تهویه هوای داخل محفظه می تواند آسیبی جدی به قطعات کامپیوتر وارد کند. قطعات درون محفظه کیس، همانند مادربورد و اجزایی که بر روی آن نصب شده اند و حتی نرم ادوات و سیستم عامل ها به نوع ای طراحی و ساخته شده اند که در اثناء کمترین گرمای شدنی را از خود تولید کنند.

فن ها با تهویه کردن هوای درون محفظه کیس به طولانی شدن عمر قطعات رایانه کمک می کنند و از استهلاک زود اثناء آن ها جلوگیری به عمل می آورد. فن ها هوای گرم فرآوری شده داخل کیس را بیرون می کنند و هوای خنک را به داخل کیس هدایت می نمایند که همین عمل ساده به خنک شدن قطعات کمک بسیاری می کند.

در بعضی از کیس های علاوه بر فنی که بر روی کیس تعبیه شده است، می توان فن های دیگری نیز باره استفاده پیمان داد. در این حالت استفاده از فن های مکشی که در سرنوشت پایین کیس قرار می گیرند و هوا را به داخل کیس هدایت میکنند، استفاده کرد. همچنین می طاقت فن های مکنده را نیز در تقدیر بالای کیس پیمان عدل لغایت هوای درون محفظه کیس را به سمت بیرون هدایت کنند. بالا و پایین پیمان دریافت هر فن به این دلیل است که هوای گرم بالاتر از هوای سرد قرار می گیرد.

قطعاتی که پیمان است تو کیس پیمان گیرند، خود راهنمای نکویی برای به کارگیری فن پسندیده هستند. برای کامپیوترهای خانگی که پیمان است برای تماشای فیلم و امور مالتی مدیا باره کاربرد قرار گیرند، استفاده از فن های خنک کننده نیرومند چندان مقرون به صرفه نیست. در این نوع کیس ها استفاده از یک فن مکنده (برای ورد هوای تازه) و یک فن دمنده (برای خروج هوای گرم) بسنده-بسندگی می کند.

همچنین پروا به این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که کیس هایی که سایز بزرگواری دارند در سنجش با کیس هایی کوچک تر هستند، تهویه هوا و خنک شدن قطعات تو کیس زیاد بهتر انجام می شود زیرا فضای کافی برای تبادل هوا وجود دارد. در ضمن در کیس های حقیر که دیسک مشکل و کارت گرافیک و درایو نوری به به اتفاق فن داخل آن پیمان گرفته اند و فاصله وسط آن ها زیاد کم است، موجب می گردد تا هوا به راحتی میان این قطعات در گردش نباشد و حرارت آن ها بالا رود که این فرمایش می تواند از عمر مفید است قطعات مختصر کند.

سیستم خنک کنندگی کیس کامپیوتر

سر و صدا
افزایش بهره وری قطعات کامپیوتر می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد که یکتا از این اثرات کاهش سروصدا توسط سیستم است. کامپیوترهایی که در ماضی تولید می شدند زیاد بزرگ بودند و به راحتی حجم فوقانی از یک اطاق را اشغال می کردند. اما کامپیوتر هایی که امروزه فرآوری می شوند در سنجش با رایانه های گذشته، زیاد آرام و بی سروصدا هستند. در برخی موارد شدنی است به دلیل صدای زیادی که توسط کیس به واسطه یک تغییر کوچک در درون آن ایجاد می شود تأثیری منفی بر حس کاربر داشته باشد و او را از انتخابش پشیمان کند.

فن هایی که در کیس ها برای تهویه هوای درون محفظه کیس تعبیه شده اند، به گونه ای طراحی شده اند که ساختار مکانیکی دارند و چرخش فرمان آن شدنی است صدایی فرآوری کند. در صورتی که از تعداد فن اکثریت در کیس استفاده شده باشد، همین فرمایش می تواند مایه گردد لغایت سروصدای اکثریت از کیس شنیده شود. وانگهی بیان این نکته ضروری است که فن های حقیر در سنجش با فن های بزرگ، از سروصدای بیشتری برخوردارند. این اتفاق بر این پای بست، رخ می دهد که فن های حقیر به قصد تأمین هوای کیس در سنجش با فن های بزرگتر، باید تند تر بچرخند که همین فرمایش می تواند سبب افزایش صدای آن ها شود. به همین هدف برای کاربرانی که سروصدای کیس از اهمیت بالایی برخوردار است، باید چند فن خنک کننده بزرگ را مورد کاربرد قرار دهند.

بسیاری از درایوهای مکانیکی مشابه هارد دیسک، سروصدای بسیاری فرآوری می کنند که برای کاهش این صدا باید تدابیری اتخاذ شود. کیس هایی که به نوع ای طراحی شده اند که قطعات رایانه بر روی آن ها با پیچ متصل می شوند، ممکن است صدای اکثریت از خود فرآوری کنند. در همین امتداد باید کیس هایی جاسازی کرد که در محل قرارگیری دیسک مشکل از یک پوشش لاستیکی برخوردار هستند. در ضمن بعضی از کیس ها به گونه ای ساخته شده اند که از عایق صوتی (Sound Insulation) برخوردارند. البته این نوع کیس ها زیاد نادر هستند و برای خنک کردن قطعات کامپیوتر چندان مناسب نیستند.

سر و صدا case

محل قرارگیری قطعات داخلی مانند HDD ،SSD و درایو
بسیاری از قطعات به چهره مستقیم بر روی مادربورد نصب می شود و در کیس فضای دیگری را اشغال نمی کنند. مادربورد نیز به کمک پیچ بر روی سینی کف کیس پیمان می گیرد. برخی از قطعات مثل پردازنده و حافظه رم و کارت گرافیک به صورت مستقیم بر روی مادربورد نصب شده اند و بعضی سایر از قطعات مشابه حافظه های HDD ،SSD و درایو نوری فضای جداگانه ای برای نصب احتیاج دارند. این قطعات معمولاً در تقدیر جلوی کیس قرار می گیرند. وانگهی اغلب کیس ها در محل قرارگیری دشوار اسباب با یکدیگر متفاوت هستند که در صورت دربایستن به تعبيه کیس، کاربران باید این نکته را باره پروا پیمان دهند. امروزه نیز کیس ها به نوع ای طراحی و ساخته شده اند که برای نصب درایوهای سخت، شدنی است به پیچ گوشتی احتیاج داشته باشید.

پنل جلویی کیس
پنل جلوی کیس به نوع ای است که کاربر به راحتی می تواند لوازمات و قطعات جانبی همانند فلش مموری و هدفون و میکروفون را متعلق به منطقه به کیس متصل نماید. اغلب شرکت های فرآوری کننده کیس ها برای دسترسی راحت کاربران به بعضی از پورت های مورد نیاز، آن ها را به پنل جلویی کیس منتقل کرده اند. در ضمن در برخی از کیس ها در پنل جلو اطلاعاتی همانند دمای داخل کیس و سرعت فن نمایش داده می شود. همانطور که در تصویر فوق تماشا می کنید، نصب پورت ها در قسمت بالای پنل کیس سبب دسترسی ساده تر کاربران به آن می شود.

فروش کیس های فرسوده

پنل جلویی کیس

قابلیت ارتقا
کیس ها باید به گونه ای توسط کاربران تعبيه شوند که بعدها ظرفیت بالارفتن را داشته باشند. برای مثال شدنی است کاربران نیاز به افزودن تجهیزاتی مشابه یک هارد دیسک اضافه باشند و یا درایوهای نوریو سایر تجهیزات دیگری که ممکن است باره نیاز کاربر باشد. این قطعات باید فضایی برای پیوست را داشته باشند الی کاربر بتواند این قطعات را بر روی کیس نصب کند. چنانچه کیس باره کاربرد این گنجایش را نداشته باشد محدودیت هایی را برای کاربران برپایی خواهد نمود.

زیبایی
اگر چه این سنجه نسبت به دیگر معیار ها از اهمیت اقلیت برخوردار است ولی اولین نکته ای که در نگاه اول پروا کاربران را به خویش جلب می کند، طراحی و شکل ظاهری آن کیس است. البته برای بعضی از کاربران شدنی است شکل ظاهری کیس چندان اهمیتی نداشته باشد و برخی دیگر از کاربران در اثناء خرید کیس شکل ظاهری آن را نیز مد نظر پیمان می دهند.

زیبایی ظاهری کیس کامپیوتر

فریم و روکش بدنه کیس
فریم و روکش بدنه کیس از فلز ساخته می شود. روکش و یا درب کیس به کمک پیچ به فریم متصل می شود. البته در کیس هایی که امروزه فرآوری می شوند به کارگیری پیچ برای بستن درب کیس چندان مرسوم نیست و کمپانی های تولید کننده از پنل های متحرک کاربرد می کنند. گرد از عواملی که در حفاظت و طول عمر و زیبایی کیس ها از اهمیت فوقانی برخوردار است، کیفیت و ظاهر روکش و فریم است. برخی از قطعاتی که به بدنه کیس متصل می شوند از مقاومت خوبی برای بسته شدن بر روی بدنه کیس برخوردار هستند. در ساخت کیس ها معمولاً از ورق های فلزی که زیاد ثابت هستند، کاربرد می شود که همین فرمایش مایه می گردد الی کیس ها از استقامت و پایداری فوقانی برخوردار باشند و در مساوی خم شدگی و لرزش تغییر ناپذیر هستند. یگانه از عوامل تعیین کننده کیس های حائز کیفیت، تناسبی است که وسط اجزای سیستم برقرار می کنند. روکشی به چهره صحیح و کامل بر روی فریم سوار می شود و فضای خالی میان روکش و فریم شاهد نخواهیم بود. کیس های مناسب از برش های دقیقی برخوردارند. بعضی از کیس های نامناسب به گونه ای برش خورده اند که لبه های تیزی ایجاد می کنند و همین امر می تواند برای کاربران بسیار خطرناک باشد.





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: